Leta i den här bloggen

måndag 1 oktober 2012

Glutenfri chokladkaka med mörk och vit(rosa) choklad

I tidningen Härligt hemma (Aftonbladets bilaga) hittade jag det här receptet - egentligen skulle det vara mjölet TIPO 00 men jag använde mig av finax Mjölmix istället. Smeten blev lite lös så nästa gång tror jag att jag siktar ner lite mer mjölmix. Eftersom Isa gillar rosa så färgade jag den vita chokladen med rosa pulver, men det går såklart bra att hoppa över det :) Resultatet? Isa tyckte de var jättegoda!

115 g mörk choklad
40 g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 ägg
1 äggula
2 dl finax Mjölmix
3/4 dl kakao (jag använder Valrhonas kakao)
en knivsudd bakpulver

Socker att rulla i

100 g vit choklad
(rosa pulverfärg)

Sätt ugnen på 180 grader.
  1. Smält chokladen och låt svalna. Rör ihop smör och socker. Tillsätt äggen, äggulan och chokladen.
  2. Blanda mjölmix, kakao och bakpulver. Sikta ner i smeten. Blanda försiktigt.
  3. Forma till bollar (jag använde mig av två teskedar). Rulla i socker. Gör en grop i varje boll (mina kakor flöt ut så mycket att det inte blev någon grop kvar).
  4. Grädda i 10-15 minuter. Låt svalna.
  5. Smält den vita chokladen. Rör i pulverfärgen. Fyll hålen i kakorna med chokladen/dekorera med chokladen. Låt stelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar