Leta i den här bloggen

måndag 1 oktober 2012

Biscotti al cioccolato fondente e bianco (kaka med mörk och vit choklad)


I Aftonbladets bilaga Härligt hemma (inte det nyaste numret) hittade jag det här receptet - egentligen skulle det vara mjölet TIPO 00 men jag använde mig av vanligt mjöl. Återstår att se vad killarna tycker om dessa, jag anar att de kommer att gå åt fort :)

115 g mörk choklad
40 g rumsvarmt smör
100 g socker (ca 1 dl)
2 ägg
1 äggula
120 g vetemjöl(ca 2 dl)
25 g kakao (ca 3/4 dl, jag använder Valrhonas kakao, den ger mer smak och djupare färg)
en knivsudd bakpulver

Socker att rulla i
100 g vit choklad
  1. Sätt ugnen på 180 grader.
  2. Smält chokladen och låt svalna. Rör ihop smör och socker. Tillsätt äggen, äggulan och chokladen.
  3. Blanda mjöl, kakao och bakpulver. Sikta ner i smeten. Blanda försiktigt.
  4. Forma till bollar (jag använde mig av två teskedar). Rulla i socker. Gör en grop i varje boll.
  5. Grädda i 10-15 minuter. Låt svalna.
  6. Smält den vita chokladen. Fyll hålen i kakorna med chokladen/dekorera med chokladen. Låt stelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar