Leta i den här bloggen

fredag 20 april 2012

Min variant på Helenabakelser - nöt och mandelfria såklart!

Jag heter ju som bekant Helena och bakelsen med mitt namn innehåller vanligtvis nötter/mandlar. Min mormor gjorde en variant på Helenabakelsen till mitt dop för länge sen, men nötfria såklart. Jag valde att blandat in lite choklad i fyllningen, den kan ju inte heta som jag gör utan att innehålla choklad!

Skal:
4 dl vetemjöl
125 g kallt smör
2 msk kallt vatten

Fyllning:
100 g mörk choklad
2 äggvitor
2 ½ dl kokos
2 dl socker

Arbeta ihop mjöl, smör och vatten till en deg i matberedare.
Låt vila i kylskåp i minst 1 h.
Tryck ut degen i små metallformar.
Hacka chokladen.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Vänd ner kokos och socker i skummet.
Vänd ner chokladen.
Fördela i formarna.

Ta ut smala remsor ur degen och lägg ett kryss på varje kaka.
Grädda i nedre delan av ugnen i 175 grader i ca 15 minuter.
Stjälp upp kakorna medan de fortfarande är ljumma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar