Leta i den här bloggen

fredag 26 oktober 2012

Spökmaränger :)

Roliga att göra och väldigt goda. Om man inte vill värma sin marängsmet så går det bra att ta ett annat marängrecept. Den här smeten är dock värd att vänta på (tar ca 2 timmar att göra, varav 1-1½ timme i ugnen).


300 g strösocker (ca 3 dl)
150 g äggvita (ca 5 ägg)

ca 50 g mörk choklad

  1. Sätt ugnen på 100 grader.
  2. Rör ihop socker och äggvitor i en (rostfri)kastrull, värm och rör om tills sockerkristallerna är smälta.
  3. Häll över smeten i en (rostfri) skål. Vispa tills smeten har svalnat lite och blivit fast.
  4. Fyll en sprits och spritsa toppar (eller klicka ut med hjälp av en sked) på bakplåtspapper.
  5. Grädda i ca 1 – 1½ h. 
  6. Låt svalna.
  7. Smälta chokladen och måla ögon och mun på marängerna, använd baksidan av en tändsticka eller en liten pensel.
Barnens spökmaränger



2 kommentarer:

  1. Innan kastrullen... ska jag vispa äggvitor och socker fluffigt eller ska jag endast röra ihop dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blandar äggvitor och socker i kastrullen - sen rör jag ihop det. Jag fortsätter att röra tills allt har smält - sen vispar jag :)

      Radera