Leta i den här bloggen

fredag 4 maj 2012

Rosa minitårta till Isabelle

Jag blev så glad när jag kom hem efter en elevkonsert och möttes av en lapp från Isabelle, därför ville jag överraska henne med en rosa minitårta. Jag använde ett recept från Kajsa kokbok (från 1936) men jag halverade satsen och tillsatte kakao och philadelphiaost. Jag fyllde den med Dumlefluff eftersom hon gillar det, täckte den med rosa fondant (sockerpasta) och dekorerade den med rosa och gula blommor (av sockerpasta) samt vit choklad. Vad tyckte då vår egen blomma om den rosa (glutenfria) blomtårtan? Jättegod! :)

Börja med fluffet.

Dumlefluff:
100 g Dumle
1 ½ dl vispgrädde

Lägg godiset och grädden i en kastrull.
Låt smälta på svag värme, rör om hela tiden.
Låt svalna i rumstemperatur, ställ sen in i frysen i 1 h.
Vispa.

Tårtbotten:
70 g smör
70 g socker
1 ägg
½ msk kakao
en nypa salt
50 g philadelphiaost
½ tsk bakpulver
70 g potatismjöl

Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en rund springform.
Smörj och bröa (med kakao) formen (och pappret).
Smält smöret.
Vispa socker och ägg pösigt.
Blanda i smör, kakao och lite salt.
Blanda ner färskosten.
Blanda ihop bakpulver och mjöl.
Sikta ner i smeten och rör om.
Häll upp i formen.
Grädda i 175 grader i ca 30 minuter.
Låt svalna.
Ta ut figurer eller skär ut önskad form.

Smörkräm:
220 g smör
2 tsk vaniljsocker
300 g florsocker
2 msk vispgrädde

Rör smör och vaniljsocker smidigt.
Tillsätt florsockret, lite i taget.
Vispa ner grädden.

Spritsa en kant med smörkräm på tårtans understa del.
Fyll med valfritt fluff.
Lägg på tårtlocket.
Gör samma sak med nästa våning.
Täck med smörkräm.
Ställ in i kylen ett par timmar (smörkrämen får inte vara varm - då fäster inte sockerpastan).

Kavla ut sockerpastan tunt.
Täck våningarna med pastan.
Sätt ihop våningarna med hjälp av smörkräm.
Använd en sporre för att skapa linjer på tårtan.
Ta ut blommor från massan som blir över.
Sätt fast med smält choklad.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar