Leta i den här bloggen

måndag 2 april 2012

Rice Krispiesbollar

Isa gillar Rice Krispies och Anton gillar honung så jag gjorde dessa bollar som en överraskning till busungarna idag. Båda två (+ Christer) gillade dessa krämiga bollar :) Dom här kommer jag att göra fler gånger! Receptet hittade jag hos Bakverk och fikastunder.



½ dl socker
1½ dl Rice Krispies (jag använde Multi grain)

1 dl grädde
200 g ljus blockchoklad
1 msk honung
50 g smör

Kakao
Choklad

Smält sockret i en kastrull (rör så att det inte bränns).
Rör ner puffarna och häll ut på ett bakplåtspapper.
Låt svalna.
Häll grädde och honung i en kastrull.
Bryt ner chokladen.
Rör tills allt har smält.
Låt svalna.
Hacka det stelnade krispet och rör ner i chokladsmeten.
Ställ in i kylen för att stelna.

Smält chokladen och låt svalna.
Forma till den kalla chokladsmeten (från kylen) till bollar med hjälp av två skedar doppade i kakao (jag använde en lite glasskopa som jag doppade i kakao).
Ställ in i frysen ett tag.
Doppa i den smälta chokladen.
Låt stelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar