Leta i den här bloggen

fredag 12 april 2013

Glutenfria havrekakor med choklad

Innan dottern fick sin glutendiagnos så var dessa chokladdoppade havrekakor en av hennes favoriter. Nu har jag provat mig fram till en glutenfri variant (utan mjölmix), jag använde potatismjöl istället för vanligt mjöl. Kakorna blir krispiga och jättegoda. Om man föredrar lite tjockare kakor så blandar man i 2 msk fiberhusk i smeten och låter den svälla i 10-15 minuter innan man formar kakorna.

150 g smör
3 dl havregryn
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl potatismjöl
1 tsk bikarbonat

1/2 tsk vaniljpulver
2 msk fiberhusk

200 g choklad

Blanda ihop allt i matberedare.
Forma bollar och lägg på bakplåtspapper.
Platta till dem lite.
Grädda i 175 grader i 8-15 minuter beroende på storleken på kakorna.
Låt svalna.


Doppa ena halvan i smält choklad.

4 kommentarer:

  1. Var tvungen att baka kakor som förutom glutenfria även skulle vara nötfria och veganska.
    Många misslyckade försök senare hittade jag ditt recept och lyckan är total! Supersmarrigga med perfekt konsistens!

    Det enda jag ändrade var att jag använde mjölkfritt margarin...

    SvaraRadera
  2. Hej har en fråga, vad kan man byta ut socker mot? Något annat sötnings medel, försöker dra ner på socker. Vilken super trevlig blogg:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du gillar den :)
      Jag har inte provat med något sötningsmedel, men Stevia kanske?
      Hoppas du hittar något som funkar! :)
      /Helena

      Radera
  3. Mycket goda. Jag skulle dock vilja påpeka att havrekakorna blir lite sträva av fiberhusken, så det kommer jag inte använda i framtiden, men... tummen upp för havrekakorna!

    SvaraRadera