Leta i den här bloggen

torsdag 14 juni 2012

Glutenfri kokoskaka med vit chokladglasyr

Jag blev inspirerad när jag såg Söta sakers kokoskaka så idag provade jag att göra en glutenfri variant. Två av tre i testpanelen gillade den, den tredje ville bara ha isglass. Själv tycker jag att den blev saftig och söt, helt i min dotters smak :) Så här gjorde jag:

Kaka:
150 g smält smör
2 ägg
3 dl socker
½ dl kokos
3 dl kokosnötsmjöl
½ dl potatismjöl
½ tsk vaniljpulver
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde

Glasyr:
400 g vit choklad
400 g philadelphiaost
4 dl florsocker
 
Kokos


Smöra en rund form och strö över kokos.
Smält smöret.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda alla torra ingredienser.
Blanda ner i äggsmeten tillsammans med smör, mjöl och grädde.
Häll i formen och grädda i 175 grader i 30 minuter.
 
Smält chokladen.
Blanda allt i en skål och vispa smidigt.
Fördela på kakan.
Strö över kokos.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar