Leta i den här bloggen

torsdag 14 juni 2012

Glutenfri Silviakaka

En av Isabelles gamla favoriter var Silviakaka, idag provade jag att uppdatera den till en glutenfri variant. Resultatet blev jättebra!

Kaka:
2 ägg
2 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl vatten
2 dl potatismjöl

Glasyr:
75 g smör
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Kokos

Smöra en liten ugnsform och strö över potatismjöl eller kokos.
Vispa ägg och socker poröst.
Rör ner resten av ingredienserna.
Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i 20 min.
Låt kakan svalna något.
Smält smör i en kastrull, rör ner socker, vaniljsocker samt en äggula.
Häll över kakan och strö kokos över.


3 kommentarer:

  1. Hej
    Botten blev som dubbel. En hårdare ca 3 mm tjock botten och en fluffig ca 7 mm tjock botten. Hörde av min dotter att det blev samma för henne.
    Övre botten och glasyren blev väldigt god. Vet du varför botten delade upp sig i 2 lager?
    Mvh Lena

    SvaraRadera
  2. Blev delad botten för mig också. Dessutom något seg. Inte någon hit direkt.

    SvaraRadera
  3. Tar bort från mitt bibliotek!

    SvaraRadera